skip to Main Content

Vår målsättning är att ge Dig som kund en trygg och professionell service. Nedan följer våra köpvillkor, vilka överensstämmer med gällande lagstiftning samt våra egna riktlinjer.

Köp
Hos Kalamkari är alla beställningar välkomna, stora som små! För att få handla i butiken måste du dock vara 18 år. Är du yngre krävs målsmans godkännande. Är Du/Ni kund hos Caroline Wassberg Fastighetsförmedling erhåller ni VIP-medlemskap.

En orderbekräftelse skickas automatiskt till den e-postadress du angivit vid beställningen. Den gäller som kvitto och garantisedel. Skriv med fördel ut den och spara.Om du inte får en orderbekräftelse, vänligen kontrollera att e-postadressen du angivit stämmer. Kontakta sedan info@kalamkari.se så skickar vi orderbekräftelsen igen.

Finns önskad vara inte i lager tar vi gärna hem om möjligt. Vid beställningsvaror erläggs en handpenning om 20% vid köpet. Resterande summa debiteras separat. Vid beställd vara gäller ingen returrätt.

Pris
Priserna som visas på Kalamkari är i svenska kronor SEK och inkluderar 25% moms. Priset som gäller är det pris som anges för en vara när en beställning godkänns av dig som kund. En och samma rabattkod får endast nyttjas en gång per kund. Eventuella fraktkostnader visas innan du godkänner beställningen. Beroende på vilket val av betalningssätt du som kund gör, kan en extra avgift tillkomma. Vi reserverar oss för ev felskrivningar. Vid kampanjer reserverar vi oss från slutförsäljning.

BETALNINGSSÄTT

Kalamkari erbjuder dig som kund flera olika betalningssätt. Innan Du bekräftar Ditt köp, väljer Du det betalningssätt som passar Dig bäst i kassan.

Kortbetalning
Vi accepterar kortbetalning via Paypal. Du behöver inte själv ha ett konto hos Paypal för att kunna betala.

Förskottsbetalning – banköverföring
När vi har mottagit din beställning skickar vi ut ett betalningsunderlag till dig via e-post. Du gör sedan en överföring av köpesumman till vårt bankgirokonto, t ex via din internetbank.
Om leveranstiden beräknas bli längre än 4 veckor betalas en handpenning på 20% av köpesumman. Resterande 80% av köpesumman betalas kort före leverans.
Om leveranstiden beräknas bli kortare än 4 veckor betalas hela köpesumman direkt.

Vi levererar dina varor när vi mottagit full betalning.

Inga avgifter tillkommer när du väljer Förskottsbetalning men tänk på att leveranstiden kan bli någon dag längre än normalt p.g.a. den tid det tar för pengarna att föras över från din bank till vårt konto och glöm inte att ange ditt ordernummer som du får på orderbekräftelsen.

Leveranstid
Leveranstiden för lagervaror är normalt 4-7 arbetsdagar inom Sverige. Om en vara avviker från den utlovade leveranstiden kontaktar vi er via e-post eller telefon.

Om produkten är en beställningsvara, innebär detta att vi inte har produkten i lager. Vi tar hem produkten skyndsammast efter det att du lagt din beställning. Leveranstiden kan vara olika beroende på produkt. Vi kommer att skicka varan till dig omgående när vi fått in den i butiken. Kalamkari kontaktar dig för mer information. En orderbekräftelse skickas till din e-postadress. Avbeställning av en order kan göras till oss ända fram till dess att varan har skickats från Kalamkari. Kalamkari står för den extra fraktavgiften som uppkommer vid en eventuell delleverans.

Beställningsvaror
Alla varor som inte är lagervaror (finns i lager), räknas som beställningsvaror. Alla leveranstider för beställningsvaror som anges är ungefärliga. Vi återkommer till dig om leveranstiden av någon anledning skulle bli längre än detta.

Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager. Om du önskar delleverans – kontakta info@kalamkari.se. Extra avgift kan tillkomma.

Vi reserverar oss för oförutsedda leveransförseningar som beror på våra leverantörer eller postgången. Vid leveransförsening äger konsumenten rätt att häva sin beställning. Om detta skulle inträffa kontakta oss skriftligt till info@kalamkari.se.

Någon ersättning utgår inte vid en eventuell leveransförsening.

Leveranskostnad
Fraktpriser gäller för leverans inom Sverige. Priser för frakt och leverans framgår av ordersammanställningen i kassan innan du bekräftar ditt köp.

I vissa fall finns möjlighet att välja till extra transporttjänster, t ex bärhjälp eller hemleverans kvällstid, mot en extra kostnad. Kontakta oss via e-post om den tjänsten önskas. Tillgängliga leveransalternativ och priser för eventuella tillval visas alltid i kassan.

Fraktkostnader framgår vid kassan. Fraktpriser gäller för leverans inom Sverige. Vid beställningar över 1500 kr är det fraktfritt inom Sverige (gäller ej möbler, sänggavlar eller andra skrymmande produkter, se nedan). I övrigt kostar frakten 69 kr. För leverans och prisuppgift till andra länder vänligen kontakta oss på info@kalamkari.se.

Det kan förekomma skrymmefrakt i de fall där vi måste skicka på pall eller dela upp leveransen på fler paket/frakter. Gäller främst krukor, porslin samt gardinstänger/hissgardiner med skena som är 110 cm och längre. Vid dessa fall meddelar vi dig som kund via mail.

Leveransätt
Kalamkari sänder vanligen sina varor med Posten. Det går givetvis bra att hämta varorna på plats i Kalmar på Ölandsgatan 16. Ring eller e-posta för att boka tid så någon kan hjälpa dig.

Outlösta paket
För paket som inte blivit hämtade debiteras en avgift på 400 SEK som motsvarar kostnaderna som expedieringen orsakat (frakt, returbehandling och packning). Om du inte hämtat ut paketet inom denna tid returneras det till Kalamkari.

Skadad vara vid leverans
Kalamkari är ansvarig för att varan kommer fram till dig oskadad. Därför är det viktigt att du omgående rapporterar eventuella transportskador till oss på info@kalamkari.se

Om varan kommer bort eller om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad eller uppbruten, skall du omedelbart anmäla/reklamera detta till utlämningsstället alternativt till speditören och oss på info@kalamkari.se. Be att speditören gör en notering om skadan på din kopia av fraktsedeln. Tänk på att behålla emballaget för att kunna påvisa skadan. Tag gärna ett fotografi med t.ex. din mobiltelefon på skadan och emballaget. Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet. Skador skall anmälas till oss och i förekommande fall vid synliga transportskador till speditören inom 3 dagar. En produkt som vi har konstaterat är transportskadad byter vi ut snarast och kostnadsfritt.

Skadade produkter skall returneras till Kalamkari vid anmodan. Kalamkari bekostar returfrakt för dessa.

ÅNGERRÄTT

Ångerrätt och öppet köp
Som konsument som handlar hos Kalamkari omfattas du av Konsumentköplagen, Konsumenttjänstlagen och Distansavtalslagen, vilket innebär bl.a. att du alltid kan ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit din vara. Du har full rätt att byta till annan produkt eller ångra ditt köp inom 14 dagar, utan att ange någon anledning.

Kontakta oss först via e-post på info@kalamkari.se innan du returnerar ditt paket för information om hur du går till väga. Kalamkari löser inte ut varor som återsändes till oss mot postförskott eller efterkrav.

Önskar du returnera en vara står du själv för returfrakten. Vi kräver att varan ska vara oanvänd och returneras i oskadad originalförpackning med eventuella originalhandlingar. Efter att vi har mottagit och kontrollerat varan återbetalar vi varans värde till dig. Skulle en vara visa sig vara använd, eller i annat ej godtagbart skick när vi har mottagit returen förbehåller vi oss rätten att underkänna returen. I ett sådant fall returneras den befintliga varan åter till kunden. Returnerade varor skall skickas till vårt lager i Kalmar. Vi hämtar inte ut paket skickade till Ombud.

Observera att vi inte återbetalar den ursprungliga fraktkostnaden. Vi har inte öppet köp på REA- eller beställningsvaror. Återbetalning sker i första hand till ditt bankkonto och inom 10 dagar efter det att vi mottagit och godkänt din retur.

Undantag från ångerrätten
Vid köp av en produkt som tillverkas speciellt för dig och enligt dina specifika önskemål gäller inte ångerrätten. Exempel på detta är om du köper en stol eller en lampskärm med ett specifikt tyg som sedan tillverkas just för dig. Vid beställning av en specialtillverkad vara kommer vi att kontakta dig för godkännande innan ordern expedieras.

Ångerrätten gäller inte företag.

Bytesrätt
Byte av vara måste ske inom 14 kalenderdagar efter din beställning. Om du önskar byta varan står du som kund både för returfrakten och för frakten av den nya varan hem till dig. Skulle en vara visa sig vara använd, eller i annars ej godtagbart skick när vi har mottagit returen förbehåller vi oss rätten att underkänna bytet. I ett sådant fall returneras den befintliga varan åter till kunden. Notera att vi inte löser ut varor som återsändes till oss mot postförskott eller efterkrav. Vi har inte bytesrätt på REA- eller beställningsvaror.

Reklamationsrätt
Kalamkari tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt. Vid ett reklamationsärende skall du kontakta vår Kundservice per e-post till info@kalamkari.se som vidare hjälper dig med förfarandet. Du kommer då bli ombedd att tillhandahålla bildbevis via mail på felaktigheten/den defekta produkten där felet tydligt framgår. Vid beviljad reklamation skickas en förbetald returfraktsedel ut till dig av kundtjänst. När vi mottagit den reklamerade varan undersöks felet på nytt och därefter skickas en ny vara till dig. Du betalar således inget för vare sig returen av den reklamerade varan eller frakten för den nya varan. Kalamkari löser inte ut varor som återsändes till oss mot postförskott eller efterkrav.

E-post: info@kalamkari.se

Returadress:
Kalamkari
Ölandsgatan 16
392 31 KALMAR

TVIST
Klagomål eller synpunkter avseende Kalamkaris tjänster eller produkter bör meddelas till vår kundservice via e-post: info@kalamkari.se

Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.

INTERNATIONAL ORDERS
Customers outside Sweden are welcome to shop at Kalamkari. Today we can offer you Paypal Invoice Payment. Some countries can choose country in the Kassa. For some countries we have to process orders manually. Please contact us at info@kalamkari.se for further information. We use UPS for International shipments.

For international orders we do not accept the right of return, due to lack of controlling the condition of the products.

Back To Top